Kluge, máš přirozeně pravdu a souhlasím s tím, co píšeš - včetně faktu, že masmédia a jejich role je nepopiratelná (koneckonců jsem si do nich rýpl v jiném threadu, ale na tom nesejde).
Porovnejme trendy vzdělávacího procesu na základních školách, protože tam se odehrává (nebo by se alespoň měla odehrávat) ta nejdůležitější část:
1) zrušení zvláštních škol a integrace jejich žáků na základní školy - průzkumy na ZŠ po odchodech nadprůměrných (ale pozor, dnes i krutě průměrných a v některých případech i podprůměrných) žáků na osmiletá, případně víceletá gymnázia logicky nemohou dopadnout jinak nežli katastrofálně... ergo je zbytečné je dělat, nemají význam.
2) když se podíváme na to, jakým způsobem si žáci vybírají další školu (neplatí paušálně, přirozeně), tak to vypadá přibližně následovně:
a) jéžiš, tady by po mně chtěli přijímačky, nejsem blázen...
b) tyjo, tady maj zas do průměru 1,5 bez přijímaček, na to nemam,
c) haha, tady berou do 2,5, tam se pohrnu.
Ani v jednom případě (a,b,c) nefiguruje název školy, natož její zaměření - prostě není podstatné, podstatným se staly průměry a absence přijímacího řízení. Svým způsobem je to jeden z důsledků boje škol o žáky kvůli "dotaci na hlavu". Jistě, žák má možnost si podat přihlášky i na kvalitní školy, při současném systému... nicméně, protože má dvouapůlkové tutovky, ztrácí jistou dávku motivace a velmi snadno tak sleví ze svých představ, což není zcela v pořádku.
3) Zrovna nedávno jsem se díval na pár obecních časopisů, kde se odměňovali žáci tamních ZŠ. Chcete znát strukturu? Soutěž ve zpěvu, soutěž v tanci a zbytek florbal, basketbal, kopaná. Matematické, fyzikální, chemické, jazykové, biologické či jiné záležitosti - nula, naprostá nula. Zručnost - modeláři, radioamatéři, kluci, do pracují se dřevem a podobně? Opět nula. I to o lecčems svědčí. Prospějí všichni, přijati jsou všichni... tak proč se vlastně zbytečně namáhat? Ono je velmi jednoduché relaxovat 9 let ve škole za stálého opakování, jak je ta škola nudná, hnusná... jenže přijde pololetí 9. ročníku a ejhle - namísto učebního oboru hopla na další 4 roky středoškolského studia - a další 4 roky bude škola nudná a hnusná...
Neteř se na konci první třídy vrátila se samými jedničkami, ale tvářila se, jako kdyby polkla citron; ptal jsem se, co se stalo, a dostalo se mi této odpovědi, cituji: "Víš, strejdo, já mam samý jedničky, ale Jarda T. (jméno pozměněno) je tak hloupej, nic neví, pořád zlobí a něco nemá a má taky samý jedničky... tak to asi nemá žádnou cenu, viď?"
Je třeba komentáře?
4) Dítko nadává paní učitelce do starých krav (opět neplatí paušálně, ale žáci toto registrují)- a máme zde vysvědčení osm či devět... a drsný ramenáč se mění v rektálního alpinistu žadonícího paní učitelku o lepší známku (pokud možno bez prověření znalostí), protože by měl jinak špatný průměr a buď by musel absolvovat přijímací řízení, nebo by jej nevzali vůbec; paní učitelka se zahalí do důstojného závoje pedagogického taktu a namísto aby se žákem vyrazila dveře, jde a známku mu zlepší. Dítko si oddechne a od vysvědčení je paní učitelka v jeho podání nejen opětovně starou krávou, ale navíc tlumočí mladším žákům svoji zkušenost slovy: "To je v pohodě, woe, na to se vykašli - pak jí jen zahraješ divadýlko a vona ti tu lepší známku dá zadáčo...".
5) Během prázdnin jsme měli ve firmě synka našeho závozníka - takzvaně studoval jednu z řady Obchodních akademií - a to natolik úspěšně, že jej na konci srpna čekal reparát. Tatík se tedy řádně namíchl a nechal synka studenta pracovat mezi námi, póvlem pokládajícím dlažbu, po celý červencový týden... to 17 leté boží hovádko nejenže nedokázalo spočítat, kolik štěrku a dlažby je třeba na chodník u rodinného domku, ale fyzicky odpadlo po pár hodinách vcelku vlažné práce. Dnes patří mezi premianty na škole, kantoři ho nepoznávají a otec je náramně spokojen (pouze se nám diskrétně svěřil, že syn má z jakýchsi neznámých důvodů nervózní tik při pohledu na krumpáč, lopatu a kolečko... poznamenal jsem, že jde patrně o zatím nepojmenovanou dysfunkci, podle mého mínění...).
Nicméně v konečném souhrnu jde o situaci v rodině, personální obsazení na školách a systémová opatření - buď selhává jedno, druhé či třetí, případně nejrůznější kombinace těchto možností.